Středa, 1 května, 2024

Dálničáři ​​mohou technologie koupit lépe, upozorňují vládní analytici

- Komerční sdělení -aktuality

Národní dálniční společnost připravuje veřejné zakázky na dodání technologií pro dálniční tunel.
Národní dálniční společnost připravuje veřejné zakázky na dodání technologií pro dálniční Tunel Višňové.

Přestože je projekt společensky návratný, pochybnosti vyvolává odhadovaná cena i navržený způsob výběru dodavatele.

Připomínky analytiků
Útvar hodnoty přiblížil, že podle odhadů NDS investiční náklady na technologie tunelu dosáhnou 71,5 milionu eur. Většina z nich však podle analytiků není řádně zdůvodněna.

„Odhad nákladů na technologii tunelu lze snížit o šest milionů eur na 65,5 milionu eur zejména snížením rozpočtu na větrání tunelu podle jednotkových cen z odhadu pro Tunel Oblázek s podobným technickým řešením,“ uvádí se v hodnocení projektu.

Dálniční společnost plánuje obstarat technologie formou dvoukolového soutěžního dialogu a v prvním kole omezit počet uchazečů na základě kvality. Takové omezení je podle ÚHP zbytečné.

Tvrdí, že standardním způsobem, jak může zadavatel zajistit kromě výhodné ceny i potřebnou kvalitu uchazečů, jsou dobře nastavené podmínky účasti v tendru.

ÚHP zároveň doporučuje prověřit, zda je možné nahradit soutěžní kritérium rychlosti dodání technologie požadavkem na dodání v termínu v souladu s harmonogramem stavební části.

„Zprůjezdnění dálnice závisí i na dokončení stavebních prací realizovaných nezávisle na technologii tunelu,“ podotkl útvar.

Projekt je návratný
Dálnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, která je součástí jižního obchvatu Žiliny, odbřemení více přetížené cesty a ucpané přejezdy městem.

Projekt je podle ÚHP společensky návratný. Vyčíslil, že celkové očekávané náklady na přípravu a výstavbu úseku včetně již utracených nákladů, střediska správy a údržby a odpočívadla jsou v současnosti 619 milionů eur oproti původní ceně za stavební práce 409 milionů eur.

K růstu nákladů podle ÚHP dochází vlivem přerušení prací, prodloužení doby výstavby a opravy částí objektů zhotovených v minulosti.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek